Szybkie i elektryczne samoloty przyszłością turystyki

Dzisiejsza turystyka, głównie ta wczasowa, z jednej strony nastawiona jest na wygodę pasażerów, a z drugiej odzwierciedla pęd do przemieszczania, jak najmniejszym kosztem. Korzystanie z porównywarek i szperanie w Internecie sprawiło, że tanie loty przed każdym nie mają tajemnic. Ba, bilety lotnicze można kupić w każdej chwili. Ale wiele też się dzieje na polu stricte technologicznym, co zaobserwować można, ślęcząc działania firm produkujących samoloty.

Pora poznać kilka faktów i ciekawostek, które dotyczą tej szczególnej branży.

Najszybsze samoloty pasażerskie

Działająca w USA spółka Boom Supersonic z siedzibą w Denver, weszła z przytupem do grona firm, które koncentrują swe zamierzania na wprowadzaniu na rynek ultraszybkiego samolotu. Maszyna mająca osiągać prędkość ponaddźwiękową, już w pod koniec 2020 r. przedstawiła swą nowatorską koncepcję.

Póki co zamierzenia są takie, by samolot ten mógł wziąć on na pokład jednocześnie 55 podróżnych. Maszyna, którą przeprowadzono testy ma 21 m długości, a potężne silniki pozwolą osiągać jej prędkość aż 1600 km/h. W pełni gotowy egzemplarz, który ma wejść do użytku, ma mieć jeszcze bardziej imponujące osiągi, co skutkuje tym, że ma powietrzu rozpędzić się do 2715 km/h. Tym sposobem Overture chce dać się poznać, jako producent samolotów, które osiągną dwukrotnie większą prędkość niż będące aktualnie w użyciu odrzutowce, mogące wziąć na swój pokład pasażerów.

Wg planów zarządzających firmą samoloty mają oczywiście trafić do masowej produkcji i podbić rynek. Aby jednak było to możliwe, konstruktorzy musieli zająć się maksymalizacją wszelkich procesów, wpływających na opłacalność lotu. Inżynierowie pracujący nad XB1, czy też modelem Overture, jak go nazwano, zadbali o to, by był skonstruowany z super-lekkich materiałów. Wobec tego nie dziwi, iż gros z jego elementów ma być pochodzenia włókna węglowego. Do tego sporo czasu poświęcono na optymalizację przepływu powietrza. W efekcie dokonano naprawdę sporo, by maksymalnie zmniejszyć opór, czego przejawem specyficzny kształt skrzydeł, nazwany na podobieństwo owych ptaków – mewami.

Oveture zaspokajają też wszystkie dążenia, jakie noszą na sztandarach ekolodzy. W jaki sposób to osiągnięto? Ano zastosowano silniki, które jako paliwo stosują etanol. Cenę samolotu oszacowano a poziomie, bagatela, 200 mln $. Pierwsza sztuka ma opuści fabrykę w 2029 r. 1

Samoloty elektryczne

Wielu twierdzi, że przyszłość ruchu lotniczego ściśle związana będzie z wykorzystywaniem do podniebnych podróży samolotów elektrycznych. Zresztą, już dziś produkuje się konkretne modele. Oczekuje się, że znacząco wpłynie to na to, jak będzie wyglądała turystyka.

Namiastkę tego tworzą NASA Pathfinder i NASA Pathfinder Plus – maszyny, których specyfikacja pozwala im na długie przebywanie w powietrzu. Nie bez znaczenia jest to, że technologia ta zakłada, iż będą to bezzałogowe statki powietrzne. Żeby było jeszcze ciekawiej, specjaliści z zakresu inżynierii postawili w tym konkretnym przypadku na zupełnie nowatorskie zasilanie. Owe cuda techniki korzystać mają bowiem z energii słonecznej i paliwa elektrochemicznego. Drugie z nich zapewnia dopływ energii poprzez specjalna reakcję chemiczną, najczęściej z użyciem wodoru. 2

Wyjątkowa maszyna

Zastanawiając się nad tym, jak można korzystać z jak najmniej kosztownych przelotów Pipistrel przystąpiła do prac, których owocem jest Alpha Electro. Bardzo mała maszyna, mogąca zabrać na pokład tylko dwie osoby, ma pewne szczególne zalety. Otóż jej twórcy nastawiają się na to, że korzystanie z niej będzie generowało koszty rzędu… 1 euro na godzinę. Oto oferta tanich lotów w najczystszej postaci.

Elektryczna maszyna ma mieć możliwość prostego ładowania dającego zasięg czasowy latania od godny do półtorej. Obecnie wykorzystuje się je w procesie szkolenia pilotów. Pracując nad owym samolotem, przyjęto formułę poczynienia wszelkich starań, by maszyna była możliwie jak najlżejsza. Co więcej, całkowite naładowanie akumulatora ma trwać nie dłużej niż godzinę.

Gabaryty samolotu mają wynosić:

  • 10,5 m rozpiętości skrzydeł
  • 6,5 m długości
  • 2.05 m wysokości

Całość wraz z ogniwami baterii ma ważyć 368 kg. 3

Model Pipis Elektro firmy Pipisterl, który powstał w Słowenii reklamowany jest jako najlepiej sfokusowany na ochronie środowiska samolot świata. Elektryczny maszyna, w której zasiąść mogą dwie osoby, charakteryzuje głównie bardzo niski poziom głośności. Cały system chłodzony jest pozostająca w obiegu silnika cieczą.

Do tego testy w różnych warunkach pogodowych dały wyśmienite efekty. Silnik o mocy 57,6 kW przetwarzany jest przez specjalny układ elektryczny. Za dostarczenie energii odpowiadają dwa akumulatory, które zostały zamontowane na nosie i tuż za kabiną pilota. Pilot sterując samolotem czerpie dane z wyświetlacza o przekątnej 5,7 cala. 4

 

Źródła:

1 https://boomsupersonic.com/

2 https://en.wikipedia.org/wiki/NASA_Pathfinder

https://www.pipistrel-aircraft.com/products/light-sport-microlight/alpha-electro/

https://www.pipistrel-aircraft.com/products/general-aviation/velis-electro/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *