Ciekawostki o branży turystycznej

Ciekawostki o branży turystycznej

Branża turystyczna w Polsce w swojej historii miewała lesze i gorsze momenty. Wielkim tąpnięciem dla firm prowadzących działalność w tym sektorze, takich jak biura podróży, hotele czy osób wykonujących zawód przewodników turystycznych bez wątpienia była pandemia koronawirusa. By jednak móc wyciągać prawdziwe wnioski trzeba się przyjrzeć nieco wcześniejszemu okresowi. Łapcie ciekawostki o branży turystycznej.

Aby uzmysłowić sobie rolę, jaką pełni turystyka w gospodarce należy przede wszystkim wiedzieć, że w 2018 r. wartość dodana, jaką wytworzyła w gospodarce branża turystyczna w Polsce wyniosła 4% PKB. Dodatkowo, w tym samym roku suma wszystkich wydatków publicznych na turystykę wyniosła w naszym kraju 820 mln zł.

Ciekawostki o działalności turystycznej w Polsce

Warto przy tym wspomnieć, że przyjazdy zagranicznych turystów do naszego kraju generowały większe przychody dla całej branży turystycznej w Polsce niż aktywność ludzi mieszkających na stałe w kraju. Oto bowiem w 2018 r. Polacy polscy turyści wydali 27,7 mld zł, podczas gdy zagraniczni podróżnicy wydali w naszym kraju 34,5 mld zł. Średnia wartość wydatków jednego turysty z zagranicy, który zdecydował się przyjechać do Polski wynosiła 1759 zł.

Pieniądze wydawane przez podróżników trafiały do rozmaitych branż, gdyż na wydatki przybyszów z zagranicy składają się zarówno usługi transportowe, zakwaterowanie, usługi gastronomiczne, wydatki na biura podróży oraz bilety wstępu do obiektów rozrywkowych i kulturalnych.

Ważnym aspektem jest to, że wedle zebranych danych w 2019 r. z polskiej bazy noclegowej skorzystało 28,2 mln Polaków i 7,5 mln zagranicznych turystów. 60% przybywających do Polski turystów to obywatele krajów ościennych. Największą grupę sąsiadów przybywających do naszego kraju stanowili Niemcy, stanowiąc 34% wszystkich turystów z zagranicy. Uzupełniając, trzeba wspomnieć, że przebywając w Polsce obcokrajowiec wydaje u nas średnio 1320 zł.

Jeśli chodzi o popularność regionów, najwięcej turystów przyciągają województwa: pomorskie, warmińsko-mazurskie oraz zachodniopomorskie. Dodatkowo warto wspomnieć, że aż 25% rocznego ruchu turystycznego w Polsce odbywa się w lipcu i sierpniu.

Firmy działające w branży turystycznej na terenie Polski coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie, profilując klientów pod względem społeczno-demograficznym, starając się dopasować ofertę do indywidualnych wymagań klientów. Mimo tego wciąż niewiele firm decyduje się na używanie nowoczesnych technologii; dotyczy to także aktywności w mediach społecznościowych.

Przed wybuchem pandemii COVID-19 od 1995 r. ruch turystyczny rósł w tempie 4% rocznie. Aktywność branży turystycznej w Polsce napędzała głównie poprawa sytuacje ekonomiczniej ludzi.

Dostrzec można również, iż coraz większą rolę odgrywa dokładna segmentacja klientów, którzy są w stanie zapłacić więcej za dopasowanie do ich potrzeb usługi.

Branża turystyczna w Polsce w 2018 r. tworzyła 1,36 mln miejsc pracy. Bezpośrednio w firmach o profilu stricte turystycznym pracowało jednak 32% spośród wyżej wymienionej liczby osób. Analizując dogłębnie branżę turystyczną w Polsce i jej wpływ na krajową gospodarkę należy jednakże zaznaczyć, że swój udział mają w niej nie tylko firmy stricte działające w tej branży. Sporo w rozwój PKP wnoszą również dostawcy przeróżnych artykułów, by wspomnieć tylko branże meblarską, tekstylną, chemiczną, itp.

Ciekawostki o branży turystycznej

źródło: Flickr

Branża turystyczna – ciekawostki o innych krajach Europy

W l. 2006-2018 największy wzrost ruchu turystycznego zaobserwowano w Azji Południowej. Liczba turystów udających się w ten rejon świata wzrosła aż o 269%. Sporo zyskały także rejon Azji Wschodniej i Pacyfiku (dwukrotny wzrost). Mimo tak okazałego zwiększenia popularności powyższymi destynacjami wśród podróżnych, w 2018 r. wciąż aż 45% turystów wybierało Europę i Azję Środkową, zwracając uwagę na atrakcyjność w wymiarze kulturowym, historycznym, rozrywkowym, a także biznesowym.

W 2018 r. w państwach należących do UE nocleg zamówiło 2,7 mld ludzi. Interesujące jest to, że aż 64% z tej liczby dotyczyło ledwie czterech państw, którymi były: Hiszpania, Francja, Włochy i Niemcy. Polska zajęła w zestawieniu dziewiąte miejsce, obsługując 89,9 mln noclegów. Najwięcej zagranicznych klientów obsłużyły firny firmy oferujące noclegi na Cyprze, na Malcie, w Chorwacji, Gracji, Austrii i Portugalii.

Niewątpliwie interesujące jest to, że spośród krajów europejskich największa sezonowość branży turystycznej występuje w Chorwacji, gdzie 60% ogółu noclegów przypada na lipiec i sierpień. W Bułgarii i Grecji odsetek noclegów zamawianych w wakacje wynosi 40%. Na drugim biegunie znajdują się Austria, Finlandia i Niemcy, w których noclegi rezerwowane w lipcu i sierpniu stanowią jedynie 25% rocznej liczby. W Polsce odsetek ten wynosi z kolei 28%. Warto podkreślić, że największa sezonowość w kontekście rezerwacji noclegów na terenie Polski występuje w województwach zachodniopomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim.

Ciekawostkę dotyczącą branży turystycznej stanowi to, że obserwując aktywność podróżniczą w różnych krajach Europy, w oczy rzuca się jej duża koncentracja na terenach nadmorskich. Szczególnie widoczne jest to w przypadku Chorwacji, gdzie pobyt nad morzem wybiera aż 96% turystów i Grecji – 93%. Kolejne miejsca zajmują Hiszpania (77%) i Bułgaria (66%).

Specjaliści zwracają uwagę na to, że istnieją cztery grupy czynników, wpływających na atrakcyjność turystyczną i konkurencyjność państw: Są nimi:

  1. Otoczenie polityczne i gospodarcze rozumiane jako polityka turystyczna państwa, otwartość międzynarodowa, konkurencyjność cenowa i polityka w zakresie ochrony środowiska.
  2. Infrastruktura, zwłaszcza transportowa i usługowa dla turystów.
  3. Zasoby środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturalnego – miejsca o szczególnym znaczeniu przyrodniczym, kulturowym i historycznym.
  4. Inne: infrastruktura komunikacyjna i informacyjna, poziom bezpieczeństwa, poziom opieki zdrowotnej, łatwość prowadzania biznesu.

Segmentacja rynku turystycznego

Z uwagi na zmieniające się cech demograficzne społeczeństwa w krajach UE, cechujące się starzeniem się społeczeństwa rynek turystyczny czekają z pewnością zmiany.

Inne ciekawostki o działalności turystycznej mówią, że z jednej strony na rynek stale wchodzi spora grupa osób z tzw. „pokolenia cyfrowego”, szeroko korzystająca z nowoczesnych technologii w postaci aplikacji i mediów społecznościowych. Ma to niebagatelny wpływ na wybór destynacji, planowanie podróży i sam proces jej realizacji. Młodsze pokolenie preferuje unikalne miejsca, z których mogą przeprowadzić relacje. Dodatkowo aż 47% spośród tej grupy posługuje się turystycznymi aplikacjami na smartfonach.

Dodatkowo warto zauważyć, ze wzrost aktywności podróżniczej wśród starszej części społeczeństwa będzie miał przełożenie na zmianę funkcjonowania firm działających w tej branży.

Transformacja cyfrowa w branży turystycznej

Z możliwości, jakie oferują nowoczesne technologie, korzysta się dziś w branży turystycznej na różne sposoby. Z jednej strony sporą popularnością cieszą się różne narzędzia analityczne, z drugiej instrumenty typowo sprzedażowe.

Przykładem tych drugich są rozwiązania zapewniające możliwość rezerwacji online różnych usług z pola turystyki. Dzisiejsza technologia z jednej strony wspiera więc turystów w decyzjach zakupowych, z drugiej zaś zapewnia firmom możliwość prowadzenia efektywnych działań promocyjnych o dużym poziomie personalizacji tak komunikatu reklamowego, jak i samej oferty.

Badania pokazują, że mimo rozwoju w tym aspekcie, polskie firmy mają jeszcze do jeszcze sporo do nadrobienia względem zagranicznych konkurentów. Poprawianiu wymaga zarówno sposób komunikacji poprzez media społecznościowe, jak i poziom integracja platform internetowych.

 

Źródło:
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Branża turystyczna w Polsce. Obraz sprzed pandemii” maj 2020 r.

Jeden komentarz do “Ciekawostki o branży turystycznej

  1. Świetnie napisany artykuł! Mam jednak pytanie – jak według Ciebie można jeszcze bardziej rozwinąć branżę turystyczną w Polsce, biorąc pod uwagę, że turystyka zagraniczna przyczynia się znacznie do wzrostu dochodów? Czy są inne sposoby na wykorzystanie nowoczesnych technologii, by przyciągnąć więcej turystów?

    Biorąc pod uwagę, że turystyka może mieć również znaczenie dla dzieci, można sprawdzić https://bajunie.pl. Może znajdą tam kilka inspiracji do rodzinnych podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *